Cultura inicia a La Filmoteca de València un cicle sobre David Lynch
El cicle està conformat per huit pel·lícules, un documental i una selecció de curts que podran veure’s fins al 30 d’abril
Cultura, a través de l’Institut Valencià de Cultura, inicia a La Filmoteca de València un cicle sobre el cineasta nord-americà David Lynch (Montana, 1946), una de les figures fonamentals del panorama cinematogràfic internacional des de finals de la dècada dels setanta del segle XX, per ser el creador d’una estètica pròpia i d’un univers narratiu tan transgressor com personal.
La retrospectiva està conformada per huit llargmetratges amb còpies recentment restaurades, un documental sobre l’activitat creativa del cineasta nord-americà i un programa de curtmetratges rodats entre 1966 i 1995 i precedits per vídeos de presentació a càrrec del mateix David Lynch.
El cicle s’inicia el dijous 2 de març, a les 18 hores, amb la projecció de ‘Cabeza borradora’ (‘Eraserhead’, 1977), primer llargmetratge de David Lynch, rodat en blanc i negre, que prompte es va convertir en un clàssic de culte dins de l’escena del cine independent nord-americà de finals dels setanta. La pel·lícula podrà tornar a veure’s el dissabte 4 de març, a les 20.15 hores.
L’òpera prima de Lynch destaca per la radicalitat de la seua proposta visual i la seua estrident i inquietant banda sonora. Té una trama poc convencional en què es confon la realitat i el fantasmagòric en un clima de malson grotesc. Protagonitzada per Jack Nance, ‘Cabeza borradora’ conta la història de Henry Spencer, un jove depressiu i espantadís que pateix des de menut uns estranys malsons de què intenta alliberar-se a través de la seua imaginació.
El divendres 10 de març, a les 20 hores, i el dissabte 25 de març, a les 18 hores, La Filmoteca projecta ‘El hombre elefante’ (‘The Elephant Man’, 1980), basada en la història real de Joseph Merrick, un home amb una greu deformació física que va viure a Londres durant la segona meitat del segle XIX. Protagonitzada per John Hurt, Anthony Hopkins, Anne Bancroft i John Gielgud, la pel·lícula va ser un èxit crític i comercial, i va obtindre huit candidatures als Oscar, incloent-hi el premi a la millor pel·lícula.
Rodada també en blanc i negre, ‘El hombre elefante’ és, no obstant això, una de les pel·lícules més convencionals de David Lynch, per tractar-se d’una pel·lícula d’època i un drama biogràfic encarregat pel còmic Mel Brooks en la seua faceta com a productor.
A finals del segle XIX, el doctor Frederick Treves descobreix en un circ un home anomenat John Merrick. Es tracta d’un ciutadà britànic amb el cap monstruosament deformat, que viu en una situació de constant humiliació i patiment per ser exhibit diàriament com una atracció de fira.
El dissabte 11 de març, a les 18 hores, i el divendres 24 de març, a les 20 hores, La Filmoteca projecta ‘Terciopelo azul’ (‘Blue Velvet’, 1986), una de les pel·lícules més recordades de David Lynch per la seua arriscada i innovadora combinació de terror psicològic i cine negre.
Un matí, Jeffrey Beaumont, després de visitar son pare a l’hospital, troba entre uns arbustos una orella humana. La guarda en una bossa de paper i la porta a la comissaria de policia, on l’atén el detectiu Williams, que és veí seu. Comença així una misteriosa intriga que desvelarà estranys successos succeïts en una xicoteta localitat de Carolina del Nord.
Protagonitzada per Kyle MacLachlan, Isabella Rossellini, Dennis Hopper, Laura Dern, Hope Lange i Dean Stockwell, la pel·lícula deu el seu nom a la popular cançó ‘Blue Velvet’, interpretada per Bobby Vinton. Destaca la hipnòtica banda sonora d’Angelo Badalamenti, que a partir de llavors es convertiria en el compositor de capçalera de Lynch.
El dimarts 21 de març, a les 18 hores, i el diumenge 26 de març, a les 20 hores, La Filmoteca projecta ‘Corazón salvaje’ (‘Wild at Heart’, 1990), una fascinant i salvatge història d’amor amb forma d’estranya ‘road movie’ que va consagrar Lynch com un autor amb un imaginari inimitable. Protagonitzada per Laura Dern i Nicholas Cage, la pel·lícula va obtindre la Palma d’Or en el Festival de Canes de 1990.
Durant un permís carcerari, Sailor va a veure la seua nóvia Lula i ambdós decideixen fugir a Califòrnia. La mare de la xica, que s’oposa a aquesta relació, es posa en contacte amb un mafiós perquè elimine Sailor. En realitat, vol desfer-se d’ell perquè el jove va presenciar com ella i el seu amant assassinaven el seu marit. La fugida de Sailor i Lula està acompanyada de térbols esdeveniments i sòrdids records.
El mes d’abril, el cicle prosseguirà amb la projecció de ‘Twin Peaks: Fuego camina conmigo’ (‘Twin Peaks: Fire Walk With Me’, 1992), ‘Carretera perdida’ (‘Lost Highway’, 1997), ‘Una historia verdadera’ (‘The Straight Story’, 1999), ‘Mulholland Drive’ (2001) i el programa de curtmetratges (1966-1995), precedits per vídeos de presentació a càrrec del mateix David Lynch.
El cicle conclourà amb les projeccions, el 27 i 30 d’abril, del documental ‘David Lynch: The Art Life’ (2016), dirigit per Rick Barnes, Jon Nguyen i Olivia Neergaard-Holm.